Semasa

“DOktor ni tk belajar ag4ma ke?” Suami tetap tak mahu Doktor lelaki sambut kel4hiran walaupun Iebih sejam isteri menahan

Detik kel4hiran cahaya mata adalah momen indah yang sering dinanti-nantikan oleh setiap pasangan yang berumah tangga.

Namun begitu, persediaan untuk kel4hiran sering menjadi keutamaan seperti hOspital, kelengkapan b4yi dan persediaan dari ibu yang bakal mel4hirkan itu sendiri.

 

 

“Mana boleh d0ktor lelaki perlksa isteri saya. DOktor ni tak belajar ag4ma ke? Kan aur4t tu. HOspptal kat Malaysia ni tak Islam sungguh gam4knya. Betul lah orang lain kata.”

“Si suami masih bertegas dan cubs menOlak. Keadaan sedikit tegang. Bilik bers4lin ketika itu juga agak sibvk. Kedengaran jerotan ibu-ibu lain yang tengah mener4n.”

Saya doktOr muslim, walaupun tak anm saya tahu juga psal agma

“Saya pun d0ktor muslim. Saya memang tak alim sangat tapi tahu juga sikit psal agma. Isteri encik kan nak bers4lin. Dalam keadaan nak bers4lin tu dah kira darvrat.”

“Lagipun saya sorang saja yang ada dan mampu sambut bers4lin. Tambah pula isteri encik ada mas4lah dar4h tnggi.”

“Misi tak boleh sambut. Jawab aku sambil men0leh kearah misi-misi bilik bers4lin.

” Tak boieh panggil dOktor perempuan dekat rumah ke “Adulvhhhh. Advhhh. SakIt! Saklt!” Bunyi teri4k si isteri dari bilik 2. Wajah puc4t si suami terpncar.”

“So takieh panggil dOktor pompuan kat rumah ke, d0ktor. Maaf encik. Tak boieh. Dia pun akan oncall esok.”

‘Takpe nanti saya suruh misi check jalan isteri encik dulu. Nanti nak bers4lin terpksa saya juga sebab isteri encik ada mas4lah.”

Darvrat benarkan saya sambut kelam4hiran “Okiah. Nak buat macamana. Negara je Islam. HOspltal KKM yang tak Islamlk.”

‘Takpe encik. Keadaan darvrat membenarkan saya sambut kelal4hiran bagi wanita nak bers4lin. Tiada lagi avrat.”

Encik boleh azan di tel!ngan anak ini
“Setelah sejam setengah lamanya, akhirnya pesaklt wanita itu dah 10cm.

Akhirnya aku menyambut kel4hiran anak lelaki mereka dengan selamat.”

“Nah encik. Ni anak encik. Anak lelaki. Encik boieh azan di tel!nga anak ni.”

“Sebelum ni eloklah encik ttup avrat encik tu sebab tadi encik cakap pasal avrat kan. Nah pakai kain sarvng saya. Ujar aku sambil hulurkan kain sarvng kepada dia.”

Saya tk tahu sangat azan
‘Tapi dOktor.

Saya tk tahu sangat azan. Tk biasa. Boleh dktor azankan dan doa-doa skit. Ok. Nanti saya tunjukan. Terima kasih, dOktor.”

“Hai. Bukan main cakap aku tk belajar agma. Dia sendiri tak ttup avrat. Nak azan pun tak biasa katanya. Hmmm.”

Avrat wanita ketika nak bers4lin
“Aku nak ceritakan sedikit tentang apa yang boleh kita belajar dan simpulkan dari cerita di atas berkenaan dengan isv avrat wanita ketika nak bers4lin dengan d0ktor lelaki.”

“Aku ingin kongsikan satu Hadis Rasulullah SAW, “Bahawa Ummu Salamah (isteri Nabi SAW) telah meminta izin kepada Nabi SAW untuk rwatan bek4m, maka Nabi SAW menyuruh Abu Toibah meralwatnya.”

DOktor lelaki dibolehkan menyambut kel4hiran wanita

“Berkata Jabir, Aku kira bahawa Abu Toibah itu adalah saudara susuan Ummu Salamah atau budak kecil yang belum b4ligh.” (Hadis riwayat Muslim, no. 2206)

“Para ulama bersependapat bahawa dktor lelaki di bolehkan untuk tujuan merwat mahupun menyambut kel4hiran bagi wanita yang bukan mhram dalam keadaan darvrat (terdes4k). Hukvmnya harus.”

lika hanya dktor lelaki itu saja yang ada dan tiada d0ktor wanita yang mampu dalam kepkaran tersebut ketika itu.”

Perkongsian Dr Ahmad Zakimi ini telah mendapat 6, 800 tanda suka. Semoga perkongsian ini mendatangkan manfaat dan pengajaran kepada kita semua.

Sumber: Mediabawang

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Coretan Ummi

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.